Vuoden Muhkuin comeback!
Vuonna 2002 Vaasan lanseerasi Muhku-sämpylän, joka mullisti sämpyläkategorian. Se nousi heti hittituotteeksi ja loi uuden standardin pakattujen sämpylöiden maailmaan. Nyt, yli kaksikymmentä vuotta myöhemmin Muhku palaa markkinoille muhkumpana kuin koskaan. Kahdella uudella, herkullisella maulla se on valmis valloittamaan myös uuden sukupolven kuluttajat. Muistatko sinä Muhkun ja sen suosion?
Muhkun äidin muistoja alkuajoilta
Silloinen markkinointipäällikkö Leena Thorström oli suuressa roolissa Muhkun ensimmäisessä lanseerauksessa 2000-luvun alussa. Leena muistelee tuotteen syntyä ja sen merkitystä suomalaiselle leipäkulttuurille:
“Muhku syntyi tarpeesta – halusimme luoda tuotteen, joka toisi ripauksen herkuttelua kuluttajien arkeen. Se oli ensimmäinen leipähyllyn sämpylä, joka vastasi paistopistesämpylän tasoa. Muhku oli erityisen pehmeä, sillä taikinaa ei pyöritelty, vaan leikattiin. Tämä teki siitä ilmavamman ja pehmeämmän”, Leena muistelee.
“Myös pakkaus oli innovatiivinen. Siinä yhdistyivät paperi ja muovi, mikä teki pakkauksesta ylellisen ja kuluttajalle houkuttelevan, mutta myös käytännöllisen. Se ei vain näyttänyt hyvältä, vaan se piti sämpylät tuoreina ja pehmeinä”, Leena jatkaa.
Muhkua on kaivattu
Muhku on ollut kaivattu tuote sen poistuttua markkinoilta, ja sen paluuta onkin toivottu monilla keskustelupalstoilla. Esimerkiksi yksi Muhku-fani kirjoitti näin: “On ikävä Muhku-sämpylöitä. Suurin osa sämpylöistä on rapeakuorisia ja kuivia sisältä, en tykkää. Muhkut olivat sellaisia mehevän kosteita ja sopivat mässytykseen.”
Sämpyläkategoria kaupoissa on jo pitkään ollut tasapaksu ja vailla selkeää uudistajaa. Vaasan näkee tässä markkinaraon ja tuo hittituotteensa takaisin valloittamaan paikkansa kuluttajien suosikkina. Helmikuussa kaupan hyllyille palaava Muhku on kokenut parannuksia, mutta pysyy kuitenkin uskollisena alkuperäiselle idealleen: herkullinen maku ja pehmeys.
“Muhku oli aikanaan todellinen kategoriainnovaatio, joka paitsi mullisti suomalaisten leipäkorit, myös nosti koko leipomoyhtiömme markkinajohtajan asemaan. Pakattujen sämpylöiden kategoriassa ei ole Muhkun jälkeen tapahtunut vastaavaa mullistusta, joten olemme innoissamme saadessamme tuoda hittisämpylät takaisin leipähyllyihin. Uskomme, että Muhkun uusi tuleminen vauhdittaa koko sämpyläkategorian kehitystä”, kommentoi Vaasanin Portfolio Manager Mikko Kaijansinkko.
Uusi resepti ja ajankohtainen pakkaus
Muhkun paluu on modernia leivontatekniikkaa, nostalgialla leikitellen. Ne valmistetaan Vaasanin Vantaan-leipomolla, vain 3 vuotta vanhalla sähköuunilla varustetulla Viljatar-linjalla. Kotimaisesta viljasta leivotut sämpylät saavat makunsa kaurasta ja perunasta, ja niiden reseptiä on päivitetty vastaamaan nykykuluttajien toiveita. Muhkujen koostumus on entistä pehmeämpi ja ilmavampi. Uuden, ilmatäytteisen pakkauksen ansiosta sämpylät pysyvät tuoreina ja muhkeina pidempään, ja pieni neljän sämpylän pakkaus auttaa vähentämään leipähävikkiä ja mahdollistaa tuotteen jakelun myös pienempiin myymälöihin.
Pakkaus on myös saanut päivityksen, joka vie sen 2020-luvulle. Aiemmin vaikeasti kierrätettävä yhdistelmä paperia ja muovia on vaihtunut täysin muovipussiin, joka pitää sämpylät ilmavina ja tuoreina, mutta on samalla helppo kierrättää.
Muhku-peli
Muhkun lanseeraukseen on otettu varaslähtö Muhku-pelin kanssa. Peli vie pelaajat ulos liikkumaan ja löytämään virtuaalisia Muhkuja omasta ympäristöstään. Kerää tuotteita, kisaa pisteistä ja osallistu muhkeiden palkintojen arvontoihin! Peli löytyy osoitteesta loydamuhku.fi.
”Haluamme kannustaa niin lapsia, nuoria kuin aikuisiakin ulkoilun pariin ja metsästämään Muhkuja raikkaassa ulkoilmassa!”, kommentoi Muhkun kampanjan toteutuksesta vastannut Vaasanin Media and Digital Manager Lotta Castrén.
Muhku 2000-luvulla (vas.) ja vuonna 2025.