Tutkimus: Kotitalouksissa heitetään vuosi vuodelta vähemmän leipää roskiin
Vaasanin uusi kyselytutkimus kertoo, että kotitalouksissa syntyvä leipähävikki on kuluttajien oman arvion mukaan vähentynyt jo toisena vuonna peräkkäin*. Muutos on merkittävä, sillä leipä on vihannesten ja hedelmien ohella yksi yleisimpiä roskiin päätyviä ruokia. Viimeisen vuoden aikana myös kokonaisruokahävikki saatiin kotona paremmin hallintaan.
Leivän roskiin heittäminen kotitalouksissa on jälleen vähentynyt. Vaasanin tuoreimmassa ruokahävikkikyselyssä enää 16 prosenttia ilmoitti heittävänsä leipää roskiin vähintään viikoittain, kun reilu vuosi takaperin samaa sanoi joka viides vastaaja (20 %) ja vuosi sitä ennen hieman yli joka neljäs vastaaja (26 %).
Vaasanin ruokahävikkikyselystä käy ilmi, että viimeisen vuoden aikana myös muuta ruokahävikkiä on onnistuttu vähentämään, kun se aiempina vuosina oli pysynyt samalla tasolla. Tänä vuonna reilu kolmannes (38 %) kertoi heittävänsä ruokaa roskiin vähintään viikoittain, kun vuosina 2017 ja 2018 vastaava luku oli 45 %.
”Kun vietämme nyt lähes kaiken aikamme kotioloissa, on meidän ehkä helpompi tehdä pieniä arkisia ympäristötekoja, kuten torjua ruokahävikkiä käyttämällä pakastinta järkevästi ja hyödyntämällä ruuantähteet tehokkaasti”, toteaa Vaasan Oy:n brändi- ja viestintäjohtaja Mari Dunderfelt.
Hävikki hallintaan ostosten suunnittelulla
Valtaosa kuluttajista näkee ruokahävikin ympäristöongelmana (52 %). Viimeisen vuoden aikana kuumassa käyneessä ilmastokeskustelussa onkin nostettu ruokahävikkiä esille yhtenä suurena ilmastonmuutoksen vauhdittajana. Ruokahävikin torjuntaa pidetään onneksi vuosi vuodelta helpompana. Kun vuoden 2017 lopussa vielä 37 % ilmoitti hävikin hallitsemisen olevan vaikeaa, tänä vuonna samaa mieltä oli enää 23 % vastaajista. Parhaita keinoja hävikin torjuntaan olivat viime vuoden tapaan ostosten suunnittelu ja pakastimen hyödyntäminen.
”Kyselymme vastaajat kertoivat hallitsevansa hävikkiä etenkin järkevällä ostosten suunnittelulla ja mitoittamisella. Tällä hetkellä moni meistä säännöstelee kaupassa käyntiä, mikä luo entistä isomman tarpeen hyvälle ostosten suunnittelulle. On todella mielenkiintoista nähdä, millaisia muutoksia poikkeuksellinen aika todella tuo ihmisten kuluttajakäyttäytymiseen ja ruokahävikin hallintaan pidemmällä aikavälillä”, Dunderfelt pohtii.
*IRO Research Oy, Vaasan Oy:n 1000 suomalaista -kuluttajatutkimukset 10–11/2017, n=1000, 1–2/2019, n=1000 ja 3/2020, n=1000.