Vaasan tukee VälipalaBreikkiä, joka puuttuu ammattikoululaisten ja lukiolaisten väliseen ravitsemuskuiluun
Suomalaisten toisen asteen opiskelijoiden ravitsemuksessa on selviä eroja lukiolaisten ja ammattikoululaisten välillä. Kouluterveyskyselyn (THL 2023) mukaan ammattikoululaiset syövät harvemmin kasviksia, hedelmiä ja marjoja kuin lukiolaiset. Ruokakasvatusyhdistys Ruukun koordinoima VälipalaBreikki-kampanja tarttuu ammattikoululaisten ravitsemushaasteeseen välipalojen kautta. VälipalaBreikissä nuoret luovat sisältöjä, joilla tartutetaan ravitsemusinnostusta. Vaasan on kampanjan päätukija.
VälipalaBreikki-kampanjan tarkoitus on kaventaa ravitsemusterveyseroja lukiolaisten ja ammattikoululaisten välillä sekä kannustaa ammattikoululaisia monipuolisempaan ruokavalioon välipalojen kautta. Ammattikoululaisilla on lukiolaisiin verrattuna enemmän opeteltavaa terveyttä edistävässä ruokavaliossa. ”Syö välillä!” -iskulausetta käyttävä kampanja näkyy sosiaalisen median sisällöissä ja oppilaitostapahtumissa.
”VälipalaBreikissä nuoret ammattikoululaiset innostavat toisiaan syömään ravitsevia välipaloja, sillä välipalat ovat helposti muunneltava ja hauska tapa lisätä kasviksia ja täysjyväviljaa ruokavalioon. Kampanjan pilotissa ammattikoulunuoret kertoivat, että ravitseva syöminen kiinnostaa”, valottaa VBreikin ravitsemusasiantuntija Aliisa Hyvönen Ruokakasvatusyhdistys Ruukusta.
Tavoitteena kaventaa terveyseroja pidemmällä tähtäimellä
Kampanjan tavoite on vähentää suomalaisten ravitsemusterveyseroja myös yhteiskunnallisella tasolla. Sosiaali- ja terveysministeriön raportin perusteella ravitsemusterveyserot ovat Suomessa suuremmat kuin useimmissa länsimaissa. Karu todellisuus näkyy elinajanodotteessa. Matalammin koulutetut elävät keskimäärin lyhyempään kuin korkeammin koulutetut. Heikko ravitsemus aiheuttaa jopa viidenneksen ennenaikaisista kuolemista.
Kampanjan päätukijalle Vaasan Oy:lle ravitsemusterveyserojen kaventaminen istuu luontevasti vastuullisuustyöhön: ”Haluamme tukea lasten ja nuorten hyvinvointia monin tavoin. VälipalaBreikin kautta voimme olla vaikuttamassa selkeästi havaittuun ongelmakohtaan, ja sitä kautta toivottavasti kaventaa ravitsemusterveyseroja myös laajemmassa mittakaavassa. Ammattikoululaisten ravitsemuksen ja hyvinvoinnin tukemisella voimme olla mukana lisäämässä terveitä vuosia suomalaisten työelämään”, kertoo Vaasan Oy:n viestintäpäällikkö Anni Pyykkö.
Nuoret tuottavat itselleen relevanttia ruokasisältöä someen
“Ammattikoululaisten kiinnostus terveellisempää syömistä kohtaan lisääntyy todennäköisemmin, kun nuoret pääsevät itse tuottamaan somevideoita aiheesta. Lisäksi viestintä on kohderyhmässä uskottavampaa, kun nuoret viestivät toisille nuorille”, selvittää Sakean vastaava tuottaja Olli Mustalahti.
VBreikkiä pilotoitiin keväällä 2024 yhteistyössä Omnian kanssa. Pilotin perusteella nuoret muun muassa toivovat somesisältöihin lisää ravitsemusasiantuntijoita ja luotettavaa tietoa ravitsemuksesta. Toisen asteen ammattiin opiskelevat pääsevät luomaan VälipalaBreikin ravitsemusaiheisia somesisältöjä osana opintojaan vuonna 2025. Meille tärkeitä teemoja ovat opiskelijoiden hyvinvointi ja opinnoissa jaksaminen, joten olemme innolla mukana VälipalaBreikissä”, kertoo Omnian toimialarehtori Erja Kumpulainen.
VBreikissä ravitsemusasiantuntijat Ruokakasvatusyhdistys Ruukusta varmistavat, että kampanjan somesisällöt perustuvat luotettavaan tietoon. Ammattikoululaiset saavat ravitsemuskoulutuksen ennen somesisältöjen tuottamista. Somen lisäksi nuoret pääsevät osallistumaan VBreikin välipala-aiheisiin tapahtumiin ammattikouluissa.
VälipalaBreikki käynnistyy vuoden 2025 alussa. Tavoitteena on luoda vaikuttava, useamman vuoden ravitsemuskampanja yhteistyössä yritysten, ammattikoulujen ja muiden organisaatioiden kanssa.