Datan ja analytiikan parissa koko työuransa tehnyt Mariana Liljeström on työskennellyt Vaasanilla vuodesta 2012 alkaen. Tuoteryhmäjohtamisen ja myyntidatan analysoinnin parista hän siirtyi pari vuotta sitten tutkimuspäällikön tehtäviin, jossa hänen vastuullaan on yhdistää eri lähteistä saatavaa dataa merkitykselliseksi ymmärrykseksi yrityksen päätöksenteon tueksi.
Tiedolla johtaminen on Marianan mukaan erityisen innostavaa, koska siinä pääsee sukeltamaan syvälle koko Vaasanin liiketoimintaan alkaen tuotteiden innovaatioista aina uutuuksien konseptointiin ja lopulta valmiiden tuotteiden kaupallistamiseen ja markkinointiin sekä myynnin seurantaan saakka.
– Seuraan työkseni kaikkea kaupallisesti merkityksellistä dataa, ja yhdistelen sitä niin, että siitä jalostuu tietoa ja ymmärrystä päätöksentekoa varten. Esimerkiksi myynnin luvut, kuluttajatutkimusten tulokset, eri kampanjoiden mittaustulokset ja digimetriikka muuntuvat työpöydälläni ymmärrykseksi kuluttajien tarpeista, toiveista ja käyttäytymisestä. Tämän perusteella osaamme kehittää kuluttajille uusia suosikkituotteita, palvella paremmin asiakkaitamme eli vähittäiskauppaa ja tehdä oikein kohdennettua markkinointia erilaisille kuluttajaryhmille, Mariana kertoo.
Marianan mielestä tutkimuspäällikön työ on todella monipuolista, ja hän on päässyt oppimaan valtavasti uutta Vaasanilla. Työ on antoisaa, kun kaupallisesti merkittävän datan avulla saa nähdä läpileikkauksen koko yrityksen toiminnasta, eli mihin kaikkeen eri järjestelmistä kerättyä dataa voidaan hyödyntää.
Tutkimuspäällikön työhön kuuluu paitsi erilaisten tutkimusten suunnittelu ja toteuttaminen, myös monenlaisten eri tutkimusmenetelmien ja kuluttajatrendien tunteminen. Voisi sanoa, että Mariana on todellinen ammattilainen trendien haistelijana. Mikä tällä hetkellä suomalaisia erityisesti kiinnostaa ruokahyllyllä?
– Ruuassa maku on aina ykkönen, mutta sen lisäksi kestosuosikkeja ovat terveellisyys ja kotimaisuus, joka on korostunut entisestään pandemian aikana. Lisäksi kiinnostusta herättävät erilaiset ruokavaliot, kuten gluteenittomuus. Nämä ovat myös asioita, jotka ohjaavat tuotekehitystämme, hän sanoo.
Parasta työssä on Marianan mukaan Vaasanin hyvä työilmapiiri ja yhteistyö. Jokaisen työpanosta arvostetaan ja omaan tekemiseen suhtaudutaan suurella ammattiylpeydellä. Marianan mieleen on jäänyt projekti, jossa hän lähti rakentamaan Vaasanille vahvaa kohderyhmäymmärrystä kuluttajasegmentoinnin kautta.
– Oli hienoa, että segmentointityö ei jäänyt vain yhdeksi tutkimukseksi muiden joukossa, vaan se tuotiin systemaattiseksi osaksi koko kaupallisen tiimin jokapäiväistä toimintaa alkaen kuluttajatutkimuksesta ja tuotekehityksestä aina mediaostoihin markkinoinnissa.
Entä mikä on Marianan oma lempituote Vaasanin laajassa leipävalikoimassa?
– Se on tietenkin Vaasan 100 % Kaura.