Kuljetukset ja logistiikka
Yhteiskuljetuksilla kohti pienempiä päästöjä
Logistiikkaketjun optimointi ja kehittäminen on jo pitkään ollut Vaasanin toiminnan ytimessä. Vaasan kuljettaa tuoretta leipää kuutena päivänä viikossa noin 3 000 eri kauppaan ympäri Suomen. Kilometrejä kertyykin vuosittain miljoonia. Tästä huolimatta Vaasanin kuljetusten kilometrejä on saatu vähennettyä 18 miljoonasta vuosittaisesta kilometristä alle 9 miljoonaan kilometriin. Miten tämä on mahdollista?
Miten Vaasanin kuljetusten päästöjä on pienennetty?
Isoin tekijä päästöjen pienentämiseen on jakeluyhteistyö, jonka myötä kilometrejä – ja niiden myötä päästöjä – on pienennetty miljoonilla kilometreillä vuosittain. Jakeluyhteistyö tarkoittaa, että suuri osa kuljetuksista tehdään yhteistyössä muiden leipomotoimijoiden kanssa. Jos ennen rekat ajoivat peräkkäin kaupasta toiseen yhden leipomon leipäkuormat kyydissä, nykyään saman rekan kyydissä kulkevat monen eri toimijan leivät.
Jakeluyhteistyön lisäksi ajokilometrejä on saatu pienennettyä vähentämällä jakelukertoja – nykyään leipiä jaellaan vain aamuisin, kun ennen isommissa kaupungeissa kuormia saatettiin jakaa kaksi kertaa päivässä.
Mikä on kuljetusten osuus Vaasanin päästöistä?
Kuljetusten osuus leivän hiilijalanjäljestä on pieni. Esimerkiksi Vaasan Ruispalat -ruisleivän kohdalla kuljetusten osuus hiilijalanjäljestä on noin 2,1 prosenttia, sillä tuotetta leivotaan Vaasanin leipomoissa monella paikkakunnalla. Leivät, joiden tuotanto on keskitetty yhteen leipomoon, aiheuttavat logistiikan näkökulmasta hieman korkeammat päästöt kuljetuskilometreistä johtuen.
Ajokilometrejä kertyy miljoonia jakeluyhteistyöstä huolimatta. Kiinnitetäänkö päästöihin huomiota jollain muullakin tavalla?
Yli puolet Vaasanin sisäisistä leipäkuljetuksista leipomoista lähettämöihin ajetaan pitkillä 32-metrisillä HCT-rekoilla, joihin mahtuu lähes kolmannes enemmän esimerkiksi Vaasan Ruispaloja kuin tavalliseen rekkaan. HCT-rekat kulkevat Neste MY uusiutuvalla dieselillä, mikä vähentää päästöjä jopa 90 prosenttia verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön. Lue lisää vähempipäästöisistä HCT-rekoista.
Lisäksi Vaasan maksaa yhteistyökumppaneilleen eli leipiä toimittaville kuljetusliikkeille lisää, mikäli kuljetusliike käyttää kuljetuksissaan uusiutuvaa dieseliä. Tällä pyritään kannustamaan yhteistyökumppaneita uusiutuvan polttoaineen käyttöön fossiilisen sijaan.