Askelmerkit arkeen

19.5.2017

Oletko koskaan miettinyt, mitä kaikkea vaaditaan siihen, että herkullinen uutuustuote syntyy ja päätyy kaupan hyllylle? Matka ideasta ostoskoriin on vaiheikas ja toisinaan myös monimutkainen. Meillä Vaasanilla siihen antaa raamit liiketoiminnan suunnittelu- ja ohjausprosessi, englanniksi  Sales and Operations Planning, lempinimeltään S&OP.

Jaa mikä?

Vaikka S&OP onkin yksi tämän hetken liikkeenjohdon buzzwordeista, se on todella konkreettinen lähestymistapa liiketoimintamme suunnitteluun ja ohjaukseen. Vaasanilla se on koko organisaation kattava toimintatapa, joka varmistaa, että saavutamme strategiset tavoitteemme ja etapit matkalla niihin.

Arkemme selkäranka koostuu kolmesta osa-alueesta: johtamisesta ja organisoitumisesta, työkaluista ja välineistä sekä toimintatavoista ja prosesseista, eli miten paiskimme hommia käytännössä. Ilman näiden saumatonta yhteistyötä jokapäiväinen leipämme olisi helposti yhtä hässäkkää.

Strategian paras kaveri

Vaasan otti S&OP-prosessin käyttöön vuonna 2013, jolloin tavoitteena oli saada kaikkiin toimintamaihimme yhteinen suunnitteluprosessi. Nyt meillä on käynnissä S&OP:n päivitysprojekti, joka tähtää siihen, että toimintamme suunnittelu ja ohjaus siirtyvät uudelle tasolle. Lisäksi haluamme tuoda entistä paremman näkyvyyden siihen, miten strategiamme oikeasti toteutuu käytännössä.

Otetaan esimerkki: olemme päättäneet investoida noin 20 miljoonaa Suomen ja Viron tuotannon kehittämiseen. Haluamme modernisoida tuotantoa ja lisätä automaatiota, viime kädessä parantaa kilpailukykyämme leipämarkkinassa. Jotta tämä kunnianhimoinen tavoite saavutetaan, tarvitsemme säntillistä suunnittelua läpi organisaation – miten käytämme uusia resursseja entistä paremmin?

S&OP:n tarjoamien työkalujen avulla seuraamme, miltä askeleet kohti tavoitteitamme näyttävät. Jos mittarit näyttävät punaista, meillä on aikaa jo hyvissä ajoin miettiä, miten teemme yhdessä korjaavia toimenpiteitä.

Asiakkaan asialla

Arvoketjumme suunnittelu ei kuitenkaan tapahdu yksin tyhjiössä, vaan asiakkaat ovat kanssamme suunnittelemassa tulevaisuuden tuotevalikoimaamme. Mietimme yhdessä, mitkä tuotesegmentit kiinnostavat kuluttajia tulevaisuudessa, miten kehitämme nykyistä valikoimaamme ja missä ideoissa on potentiaalia kehittyä tulevaisuuden myyntihiteiksi.

Mitä tiiviimpää yhteistyö asiakkaiden kanssa on, sitä todennäköisempää uutuustuotteiden menestyksekäs tuominen markkinoille on. Asiakkaan näkökulmasta tämä tarkoittaa, että uutuudet ovat saatavilla kaikista kaupoista ajantasaisesti, riittävästi ja tuoreena. Tämä varmistetaan estämällä tuotannon pullonkaulat tai toimitusongelmat hyvissä ajoin.

Jatkossa laajennamme suunnitteluprosessin kattamaan myös raaka-ainetoimittajat, jotta kehitämme toimintaamme koko matkan pellosta pöytään.

Jokainen tulee kuulluksi

Yhteisillä tavoilla toimia on suuri merkitys henkilöstömme arjessa. Jotta työ ei ole vain tulipalojen sammuttelua, meidän pitää tietää, miten toimimme yhdessä yli eri funktioiden tai tiimien. S&OP antaa meille suuntaviivat aina organisaation rakentamisesta kokous- ja päätöksentekokäytäntöihin. Henkilöstö pääsee myös antamaan näkemyksensä siitä, miten ongelmiin tartutaan ja niitä ratkaistaan.

Meillä kaikilla on parempi olla duunissa, kun oma työ on selkeää ja jokainen tietää, miten voi vaikuttaa yhtiön tulokseen ja strategian toteutumiseen. Tämä lisää myös oman työn merkityksellisyyttä, joka on 2010-luvun työelämässä tärkeämpää kuin koskaan.

Liiketoiminnan tehokas suunnittelu ja ohjaus tekevät minun arjestani antoisampaa, auttaa asiakkaitamme menestymään paremmin ja tuo kuluttajien pöytään entistä kiinnostavampia tuotteita. Näillä askelmerkeillä teemme työtä suurella sydämellä, jotta sinun lautasellasi olisi Suomen herkullisinta leipää.

 

Nina Tuomikangas
Strategia- ja kehitysjohtaja